Wypełniając swoje zeznanie podatkowe self-assessment nie zapomnij o wszystkich kosztach, które ponosisz w związku z prowadzoną działalnością. Jeśli będziesz je odpowiednio ewidencjonować i zachowywać wszystkie dowody (np. paragony), będziesz mógł zminimalizować należny podatek poprzez odpisanie tych wydatków.

Sprawdź, co dokładnie możesz odliczyć.

Dozwolone wydatki obejmują:

Wydatki związane z biznesem (prawne, finansowe, związane z miejscem pracy)

  • Opłaty księgowe i prawne,
  • opłaty bankowe i za karty kredytowe*,
  • odsetki od pożyczek i zakupów na raty,
  • opłaty leasingowe,
  • czynsz, stawki, ubezpieczenie**,
  • rachunki za telefon (stacjonarny, komórkowy), rachunki za Internet,
  • opłaty pocztowe,
  • opłata za krzesło (jeśli jesteś najemcą kabiny)***.
  • oprogramowanie dla salonu (np. Versum).

*Uwaga: Możesz ubiegać się o maksymalnie £500 na odsetki i opłaty bankowe.

**Uwaga: Pracując w domu, możesz odliczyć koszty ogrzewania, oświetlenia lub wody proporcjonalnie do całkowitej ilości zużytej w gospodarstwie domowym.

Jeśli masz umowę z właścicielem salonu, od którego wynajmujesz krzesło, że twoja opłata za krzesło zawiera procent od twoich wpływów, wtedy twój koszt do odliczenia od podatku może być inny
(i twój dochód również)
.

Marketing i reklama* (online i offline)

  • Reklama (np. gazety, magazyny, Facebook, Google),
  • mailingi,
  • strona internetowa (hosting, rejestracja nazwy domeny, utrzymanie).

*Uwaga: Jeśli jesteś samozatrudniony, przyjmowanie klientów i gościnność na imprezach nie mogą być traktowane jako dozwolony wydatek.

Wydatki zawodowe

  • Członkostwo w organizacjach branżowych (np. NHF),
  • prenumerata czasopism branżowych,
  • ubezpieczenie (np. dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne ze względu na pracę z niebezpiecznymi chemikaliami i ostrym sprzętem),
  • szkolenia (muszą być bezpośrednio związane z Twoją pracą; koszt szkolenia może również obejmować podróż i zakwaterowanie na czas szkolenia).

Uniformy

  • markowa odzież*,
  • czyszczenie mundurów**.

*Uwaga: Nie możesz ubiegać się o zwykłe, codzienne ubrania (nawet jeśli nie masz specjalnego uniformu i pracujesz w zwykłych ubraniach).

**Uwaga: HMRC zaleca użycie krajowej stawki ryczałtowej w wysokości £60, jeśli nie jesteś w stanie łatwo obliczyć dokładnej kwoty.

Koszty podróży i samochodu*.

  • Paliwo,
  • naprawy i konserwacja,
  • podatek drogowy, ubezpieczenie i przegląd techniczny,
  • sprzątanie,
  • parkingi i opłaty drogowe.

*Uwaga: Jako mobilny specjalista, prawdopodobnie będziesz używał swojego samochodu do podróżowania do klientów. W tym przypadku możesz odliczyć koszty podróży od zysków zgodnie z ustaloną przez HMRC stawką milową, która obecnie wynosi 45p za milę za pierwsze 10,000 mil i 25p za kolejne (i zawiera odpis amortyzacyjny). Aby odliczyć ten koszt, musisz zanotować przebiegi podróży służbowych.

Nie możesz odliczyć podatku od mil za podróże z domu do miejsca pracy, ale możesz odliczyć je za podróże do tymczasowego miejsca pracy (np. gdy jedziesz do domu klienta lub na wystawę branżową).

Inne koszty związane z podróżami służbowymi, które można odliczyć, to: transport publiczny, nocleg, jedzenie, napoje, opłaty parkingowe itp.

Odliczenia kapitałowe

Możesz uzyskać ulgę podatkową (odliczenie podatkowe) za niektóre rzeczy, które kupujesz w celu wykorzystania ich w swojej działalności. Dotyczy to również aktywów, które posiadałeś przed rozpoczęciem działalności.
Więcej szczegółów znajdziesz na stronie rządowej.

Koszty pracownicze

  • Wynagrodzenia, świadczenia i premie,
  • opłaty agencyjne,
  • opłaty dla podwykonawców,
  • ubezpieczenie społeczne pracodawcy.

Produkty i sprzęt (w tym naprawy)

  • Bieżące wykorzystanie produktów do zabiegów i usług,
  • produkty detaliczne,
  • sprzęt zużywalny,
  • meble.

Uwaga: Możesz używać np. samochodu lub telefonu zarówno do celów prywatnych jak i służbowych, ale dopuszczalne wydatki dotyczą tylko tych związanych z Twoją działalnością.

Zawsze upewnij się, że otrzymujesz rachunki za wszystkie dozwolone rzeczy i usługi, które kupujesz w związku z działalnością. Jest to ważne, ponieważ HMRC może poprosić Cię o dowody wydatków, o które się ubiegasz.
Jesteś zobowiązany do przechowywania tego typu dowodów przez 6 lat.

Wypróbuj Versum za darmo

[Total: 4 Average: 5/5]

Spis treści

  • Dozwolone wydatki obejmują:
    • Wydatki związane z działalnością gospodarczą (prawne, finansowe, związane z miejscem pracy)
    • Marketing i reklama* (online i offline)
    • Wydatki zawodowe
    • Uniformy
    • Koszty podróży i samochodów*
    • Dodatki kapitałowe
    • Koszty pracownicze
    • Produkty i sprzęt (w tym naprawy)
Zapisz się do newslettera Politykę prywatności można przeczytać tutaj.

Komentarze (0)

Zostaw komentarz