Ten temat zawsze wywołuje kontrowersje wśród profesjonalistów z branży beauty. Czy powinieneś traktować swoich krewnych jak wszystkich innych klientów? Z jednej strony, Twoi bliscy powinni wspierać Twój biznes, a więc płacić za każdym razem pełną cenę. Z drugiej strony, świadczenie usług najbliższym za darmo (lub ze znacznym rabatem) jest rzeczą naturalną. Dla niektórych ludzi oddawanie swoich usług za darmo komukolwiek jest ogromnym błędem, dla innych - zmuszanie przyjaciół i rodziny do płacenia jest absolutnie wykluczone.
Kto ma rację? Czy istnieje w ogóle jedno uniwersalne rozwiązanie? Jak wyznaczyć swoje granice i komunikować się z bliskimi, aby nie zaszkodzić zarówno firmie, jak i swoim relacjom? Porozmawiajmy o zaletach i wadach każdego scenariusza, o tym, które podejście najlepiej pasuje do Twoich potrzeb i jak możesz postawić na swoim bez bycia niegrzecznym.
Czy istnieje właściwe rozwiązanie?
Krótka odpowiedź - nie. Ważne jest, aby zrozumieć, że każda rodzina jest inna i wiele czynników wpływa na to, w jaki sposób podchodzimy do naszych bliskich. Głębokość więzi, wcześniejsze doświadczenia, osobowości, sposób, w jaki traktują Ciebie i Twój biznes, a nawet status materialny mogą być kluczowymi czynnikami. Jeśli Twoja teściowa jest uroczą starszą panią żyjącą z niskiej emerytury, która niańczy Twoje dziecko i zawsze jest absolutną perełką, oczywiście możesz zaprosić ją na darmowe pampersy. Jeśli jednak rozmawiacie ze sobą tylko raz w roku (a ona tylko krytykuje sposób, w jaki wychowujesz jej wnuki) i nagle oczekuje luksusowego zabiegu za darmo, choć wiesz, że ją na to stać, to zrozumiałe, że możesz być zdecydowanie przeciwna temu pomysłowi. Niektórzy krewni są niezwykle wspierający, inni toksyczni i manipulujący - dlatego nie można mierzyć każdego przypadku tą samą miarą.
Zapewnianie zniżek i darmowych usług swoim przyjaciołom i rodzinie
Kiedy to może być dobry pomysł?
- Jeśli masz bardzo dobre relacje z tą osobą
- Jeśli wspierają Ciebie i Twój biznes (szczególnie finansowo)
- Jeśli robi coś dla Ciebie w zamian
- Jeśli przechodzi przez trudny okres i chcesz ją wesprzeć
- Jeśli jest wdzięczna i nie bierze Twojej życzliwości za pewnik
- Jeśli są Twoimi najlepszymi ambasadorami i zawsze promują Twój biznes
- Jeśli możesz sobie na to pozwolić
- Jeśli masz wolny slot
- Co najważniejsze - jeśli naprawdę chcesz to zrobić.
Wskazówka: W Versum, możesz stworzyć grupę klientów o nazwie "Przyjaciele i rodzina" i ustalić specjalną cenę dla swoich wyjątkowych klientów. Co więcej, możesz utrzymać motywację swoich pracowników dając im możliwość obdarowania swoich najbliższych okazjonalnym rabatem.
Kiedy to może nie być najlepszy pomysł?
- Jeśli jest to osoba, z którą rzadko rozmawiasz
- Jeśli nie masz z nią najlepszych relacji
- Jeśli czuje się ona upoważniona do otrzymania od Ciebie darmowych lub zniżkowych usług
- Jeśli jesteś w środku pracowitego sezonu
- Jeśli nie jesteś w najlepszej sytuacji finansowej
- Jeśli usługa, której oczekują jest bardzo kosztowna i/lub jej wykonanie zajmuje dużo czasu
- Jeśli nadużywają twojej dobroci i oczekują zbyt wiele
- Jeśli nigdy nie są zadowoleni z wyników
- Jeśli próbują tobą manipulować lub wzbudzać w tobie poczucie winy
- Co najważniejsze - jeśli naprawdę nie chcesz tego robić
Zmuszanie przyjaciół i rodziny do płacenia pełnej ceny
Kiedy to może być dobry pomysł?
- Jeśli są to Twoi dalecy krewni
- Jeśli Twoje relacje z nimi są w najlepszym wypadku neutralne
- Jeśli są w stanie pozwolić sobie na Twoje usługi
- Jeśli chcą czegoś drogiego i skomplikowanego
- Jeśli są blisko Ciebie, ale chętnie wspierają Twój biznes
- Jeśli dopiero zaczynasz i liczy się każda wizyta
- Co najważniejsze - jeśli po prostu czujesz, że to właściwa decyzja
Kiedy to może nie być najlepszy pomysł?
- Jeśli wspierają Ciebie i Twój biznes (zwłaszcza finansowo)
- Jeśli są blisko Ciebie, a wiesz, że mają problemy finansowe
- Jeśli są blisko Ciebie i przechodzą przez trudny okres
- Jeśli zaoferowali Ci jakieś darmowe/dyskontowe usługi ze swojej firmy, a Ty to zaakceptowałeś
- Co najważniejsze - jeśli uważasz, że nie jest to właściwe postępowanie
Asertywność jest kluczem
Jak widzisz, najważniejszym czynnikiem jest to, co Ty myślisz o danej sytuacji. Niektórzy ludzie bardzo rygorystycznie podchodzą do tego, że ich biznes jest - no cóż - biznesem i bez względu na to, jak blisko są ze swoją rodziną, będą wymagać zapłaty za każdą usługę. I to jest sprawiedliwe. Nie ma nic złego w przyznawaniu swoim bliskim okazjonalnych darmowych zabiegów - należy jednak zachować zdrową równowagę i być asertywnym, aby sytuacja nie wymknęła się spod kontroli.
- Możesz odmówić. Nikt nie może zmusić Cię do pracy za darmo. Co więcej, nikt nie może Cię zmusić do pracy w ogóle - jeśli nie czujesz się komfortowo świadcząc usługi dla członka swojej rodziny, wyjaśnij mu to spokojnie. Tutaj możesz przeczytać, kiedy najlepiej jest odmówić usługi.
- Bądź uprzejmy, ale asertywny. Wyjaśnij, że zawsze jesteś szczęśliwy, mogąc zapewnić im niesamowitą usługę, ale to twoja kariera i źródło dochodu i dlatego nie możesz ciągle jej oddawać.
- Nie czuj się zobowiązany do handlu wymiennego z przyjaciółmi lub rodziną. Na przykład, jeśli Twoja kuzynka chce niańczyć Twoje dziecko przez jeden wieczór w zamian za przejście na 10 poziom z ciemnobrązowego, spokojnie wyjaśnij, że wolisz zapłacić jej za niańczenie. Niektóre wymiany są po prostu całkowicie nieopłacalne dla Ciebie i nie powinieneś brać takiej oferty, nawet jeśli jest to członek Twojej rodziny.
- Nie pozwól, aby traktowali Cię jak salon w domu. Wyznacz swoje granice i trzymaj się ich - na przykład, niech wiedzą, że muszą uczęszczać do Twojego salonu, nie wykonujesz niczego w domu. Albo, że muszą się umawiać na wizytę jak każdy inny klient - żadnych wizyt w ostatniej chwili w czasie spotkań rodzinnych. I nie ma też weekendów! Jesteś wystarczająco hojny, pomagając im, więc to ty dyktujesz zasady.
- Nie musisz traktować wszystkich członków swojej rodziny jednakowo. Masz prawo zaoferować darmowe strzyżenie swojej ukochanej mamie, ale oczekuj zapłaty od kuzynki, którą widujesz dwa razy do roku.
- To nie musi być za darmo. Miła zniżka rodzinna to sposób na pokazanie im, że Ci zależy, a jednocześnie na otrzymanie przynajmniej części zapłaty.
- Zaoferuj im zniżkę na wizytę, kiedy mają wolny dzień, późne odwołanie lub nie przyjdą. Używając Versum, możesz wyraźnie zobaczyć, który dzień będzie pracowity, a który raczej wolny. Zaproś przyjaciela lub członka rodziny na mocno zniżkową usługę, kiedy wiesz, że i tak nikt nie zapłaci pełnej ceny. Jeśli są elastyczne z czasem, można również poinformować ich w ostatniej chwili o puste miejsce pozostawione przez późnego anulowania lub nie-show. Jest to sytuacja korzystna dla obu stron.
Z biznesowego punktu widzenia, zmuszanie krewnych do płacenia za każdą wizytę jest słuszne - ale na koniec dnia, to Ty ustalasz swoje priorytety. Zawsze warto uważnie śledzić statystyki Versum, dzięki którym będziesz w stanie stwierdzić, czy "usługi rodzinne" przynoszą Ci znaczące straty. Niemniej jednak, jeśli chodzi o zaangażowanie przyjaciół i członków rodziny w Twój biznes, wszystko sprowadza się do Twoich zasad i osobistych doświadczeń - i to od Ciebie zależy, czy znajdziesz własną równowagę pomiędzy dbaniem o swój biznes a dbaniem o swoich bliskich.
Wypróbuj Versum za darmo
[Total: 2 Średnia: 5/5] Spis treści
- Czy istnieje właściwe rozwiązanie?
- Udzielanie zniżek i darmowych usług swoim przyjaciołom i rodzinie
- Kiedy to może być dobry pomysł?
- Kiedy to może nie być najlepszy pomysł?
- Sprawianie, że Twoi znajomi i rodzina płacą pełną cenę
- Kiedy może to być dobry pomysł?
- Kiedy to może nie być najlepszy pomysł?
- Asertywność jest kluczem
Zapisz się do newslettera Z polityką prywatności możesz zapoznać się tutaj.
Komentarze (0)