W idealnym świecie członkowie każdego zespołu pracowniczego żyliby w idealnej harmonii, wspierając się i ucząc nawzajem. Kiedy wchodzisz do swojego miejsca pracy, powinieneś zostawić wszystkie swoje osobiste animozje za drzwiami i zachowywać się profesjonalnie, bez względu na wszystko. Jesteśmy jednak tylko ludźmi. Konflikty są naturalną częścią naszego życia społecznego, więc musisz być przygotowany na to, że prędzej czy później jeden z nich wydarzy się w Twoim salonie.

Konflikt jest bardzo szerokim pojęciem. Możesz spotkać się z sytuacją, w której Twoi pracownicy będą mieli różne opinie na temat danego produktu detalicznego - lub z konfliktem światopoglądowym tak poważnym, że Twoi pracownicy będą mieli trudności ze współpracą. Jako właściciel salonu, musisz być przygotowany na radzenie sobie z obydwoma tymi sytuacjami. Jak zapobiegać konfliktom i co robić, gdy już do nich dojdzie?

Jak zapobiegać konfliktom?

Dawaj dobry przykład

Bądźmy szczerzy: nie możesz oczekiwać od swoich pracowników, że będą zachowywać się profesjonalnie, jeśli sam będziesz ciągle angażował się w dramaty. Jak wspomniano w poprzednim zdaniu, przykład idzie z góry - jeśli sam jesteś wybuchowy, niezorganizowany i niekonsekwentny, Twoi pracownicy nie będą skłonni do zachowania umiaru. Jeśli chcesz, aby członkowie Twojego zespołu byli z Tobą szczerzy, musisz być z nimi szczery. Jeśli chcesz, aby rozwiązywali swoje problemy w spokojny sposób, sam musisz być spokojnym człowiekiem. Jeżeli besztasz ich za określone zachowanie, a następnie powtarzasz ich błędy, automatycznie stajesz się najbardziej obłudnym i niewiarygodnym kierownikiem w okolicy. Tracisz szacunek i wszelkie szanse na posłuszeństwo. Nie ma na to rady: musisz popracować nad swoją osobowością i zrobić wszystko, co w Twojej mocy, aby zachować spokój w salonie.

Ustal zasady i oczekiwania

Musisz bardzo jasno określić, jakie zachowania są mile widziane, a jakie nie będą tolerowane w Twoim salonie. Spisz politykę swojego salonu, podkreśl cechy, które najbardziej cenisz (uczciwość, uprzejmość, chęć pomocy, itd.) oraz to, czego chcesz uniknąć (plotkowanie, dyskryminacja, niezdrowa rywalizacja, itd.). Niech Twoi pracownicy wiedzą, czego od nich oczekujesz już pierwszego dnia.

Pracuj nad komunikacją

Zachęcaj swoich pracowników do szczerości - i nigdy, przenigdy nie karz za szczerość! Jeśli pracownicy widzą, że otwarte mówienie o problemach w salonie obraca się przeciwko nim, uczą się unikać konfrontacji. W ten sposób nawet najmniejsze konflikty mogą urosnąć do rozmiarów nie do opanowania.

Organizuj spotkania pracowników z dyskusjami w grupach - i naucz się nie faworyzować pracowników, którzy podzielają Twoje zdanie. Ponadto, daj członkom swojego zespołu możliwość porozmawiania z Tobą na osobności - bądź otwarty i wspierający, gdy któryś z nich zdecyduje się omówić z Tobą poważną kwestię. Twoi pracownicy muszą czuć, że jesteś przy nich i że jesteś gotowy stawić czoła prawdzie, bez względu na to, jak trudna może się ona okazać.

Bądź szybki w rozwiązywaniu problemów

Czasami chcemy dać danej sytuacji trochę czasu, aby utwierdzić się w naszych przekonaniach - co jest słuszne - nigdy nie należy działać pochopnie. Czasami jednak chowamy głowę w piasek, mając nadzieję, że konflikt rozwiąże się sam, bez naszej interwencji. Czasami pracownicy wychodzą z tego cało i wszystko wraca do normy. W innych przypadkach nasza bierność prowadzi do tego, że problem staje się poważniejszy niż był na początku. Uważnie przyglądaj się narastającym problemom i podejmuj działania, gdy tylko zauważysz, że Twoi pracownicy nie są w stanie sami sobie z nimi poradzić.

Co robić, gdy pojawia się konflikt

Zidentyfikuj prawdziwe źródło konfliktu

To bardzo ważne. To, co widzisz, może nie być tym, co dzieje się naprawdę. Możesz zauważyć, że jeden z pracowników zachowuje się szorstko wobec drugiego - ale możesz nie wiedzieć, że ten konkretny pracownik był nękany przez ostatnie kilka miesięcy i właśnie znalazł się w punkcie krytycznym. Zanim przyjmiesz jakieś założenia, dokładnie zbadaj sprawę.

Upewnij się, że wysłuchasz obu stron

Bardzo łatwo jest wybrać stronę. Prawdopodobnie bardziej lubisz jednego z pracowników - jego argumenty wydają się bardziej właściwe i być może sam zauważyłeś coś świadczącego na jego korzyść. Musisz jednak pozostać tak obiektywny, jak to tylko możliwe - dopóki nie masz mocnych dowodów. Jeśli udowodnisz, że jesteś stronniczy, stracisz szacunek swoich pracowników - i słusznie. Dopuść do głosu obie strony, nawet jeśli sytuacja od początku wydaje się oczywista.

Zachęcaj do wypracowywania rozwiązań

To sprawdza się w sytuacjach, w których konflikt jest możliwy do opanowania - jeśli mówimy o poważnym molestowaniu, ten rozdział po prostu nie ma zastosowania.

Postaraj się zaangażować wszystkie strony konfliktu w poszukiwanie rozwiązania. Jest to najbardziej produktywna i nastawiona na współpracę rzecz, jaką możesz zrobić - zamiast dalej wytykać się nawzajem palcami, spróbuj zrozumieć, skąd pochodzą wszystkie strony konfliktu i znaleźć kompromis. Jest to bardzo zdrowy sposób rozwiązywania wszelkich różnic w poglądach.

Znajdź siłę, by działać rygorystycznie, jeśli musisz

W bardzo poważnych przypadkach, kiedy w grę wchodzi molestowanie, szantaż lub dyskryminacja, powinieneś działać szybko i zdecydowanie. Jeśli jeden z Twoich pracowników okazał się być poważnym przestępcą, rozwiązanie jest tylko jedno. Co więcej, zdecydowanie powinieneś rozważyć zwolnienie go dyscyplinarnie, a jeśli faktycznie złamał prawo, powinieneś powiadomić władze. Pamiętaj o wsparciu dla ofiary - daj jej do zrozumienia, że jest Ci przykro z powodu tego, co się stało i że zrobisz wszystko, co w Twojej mocy, aby Twój salon znów stał się dla niej zdrowym miejscem pracy.

Uważnie przyglądaj się swoim pracownikom. Jeśli zauważysz jakiekolwiek nienaturalne zachowanie, nie wahaj się porozmawiać z nimi na osobności - może to być sprawa osobista, ale być może za kulisami w Twoim salonie dzieje się coś złego. Za każdym razem, gdy zauważysz przypadki nieuczciwości, złośliwości lub wybuchów złości, odnotuj je w sekcji pracowników w swoim systemie Versum. W ten sposób będziesz w stanie szybko skojarzyć dwa i dwa. Czasami po prostu zapominamy i ignorujemy pozornie drobne incydenty, ale mając zapisane kilka czerwonych flag, nie sposób ich przeoczyć. Kup sobie system Versum i zacznij zarządzać konfliktami w salonie zanim się jeszcze pojawią!

Wypróbuj Versum za darmo

[Total: 3 Średnia: 5/5]

Spis treści

  • Jak zapobiegać konfliktom
    • Dawaj dobry przykład
    • Ustal zasady i oczekiwania
    • Pracuj nad komunikacją
    • Szybko podejdź do problemu
  • Co robić, gdy konflikt już się pojawi
    • Zidentyfikuj prawdziwe źródło konfliktu
    • Upewnij się, że słuchasz obu stron
    • Zachęcaj do pracy nad rozwiązaniami
    • Znajdź w sobie siłę, by działać rygorystycznie, jeśli to konieczne
Zapisz się do newslettera Politykę prywatności możesz przeczytać tutaj.

Komentarze (0)

Zostaw komentarz